top of page

Xuống Phố 2 | Down To Street II — Họa sĩ Phạm Bình Chương

Xuống Phố 2


Với khoảng hai chục bức tranh sáng tác từ năm 2006 đến 2007, Bình Chương với bộ tranh mới của mình đã mang đến một cảm nhận khác biệt. Hà Nội trong tranh của Chương không trải dài theo từng con phố cổ trong một thứ ánh sáng tưng bừng như trong những tác phẩm trước đây nữa. Chương chậm rãi, nhẹ nhàng tìm đến những khoảnh khắc của "mùa và ánh sáng".

 

Tranh của Chương vẫn đây đó là những câu chuyện thầm thì, không sôi nổi ào ạt như ở bất cứ một thành phố công nghiệp hiện đại nào khác. Người Hà Nội thích những câu chuyện tâm tình, một chút riêng tư ở bên quán nước, hay phút thư giãn bên quán cắt tóc bình dân... Những tác phẩm mới của Chương thuyết phục chúng ta từ một góc nhìn tinh tế, từ những rung động chân thành, tính cách tỉ mỉ, kĩ lưỡng. Với bộ trang này, Chương đã tiến lên một bước mới trong con đường sáng tạo của mình. Qua mắt anh, trong những bức tranh Hà Nội mang một ý nghĩa đặc biệt hơn một vẻ đẹp lãng mạn thường nhất của nó. Bộ tranh này đã đánh dấu một giai đoạn sáng tác, một trạng thái tỉnh thành của tác giả khi đã biết vượt qua chính mình, khi đã tìm đến được khoảnh khắc phát sáng của sáng tạo.

 

Dương Thu Hằng _ Hanoi Studio Gallery




Entitled Down to Street II, his new collection includes the 20 pieces of work that he painted during 2006 - 2007, and reflects his new look at love and life. "Yes, I want to go down to the streets of the city I love. Sharing my love of the city with millions of strangers will make me love it more" he said, trying to sum up the reason why the new collection was born. But even with his newly found willingness to share, he still seems to be reluctant. In his new paintings, he focused, in a slow and tranquil way, on "the moments of Hanoi seasons and lights". An old tile roof in a winter day; a rotten steel gate; a dark staircase leading down to a small yard; a quite tea shop on the pavement or an empty street corner... All in all, bit in bit, he shares, both willingly and reluctantly, with the viewers the very images that has been haunting him since his childhood.


We can hardly see people in Chuong's new collection, but we can always feel the whispers in his paintings. We can see him --- resting his bike against the bread vendor. Chuong puts his life and himself in his paintings because while he wants to share his eternal city with people, he also wants to guard it, as if he the molded wall; waiting for someone in front of an open gate; talking to the barber; caressing his dog or listening the shouts of ears something bad will destroy it and take it away from him. That lingering fear out of passion and love makes us love his paintings.


Duong Thu Hang _ Hanoi Studio Gallery

bottom of page